به کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر دارابی خوش آمدید

اختلالات شخصیت چیست؟

اختلالات شخصیت چیست؟
کلینیک دکتر دارابی
تهران_44030719
_شخصیت یعنی مجموعه با ثباتی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری و نیز فکری که رفتار فرد را قابل پیش بینی کند.
_در اختلال شخصیت این خصوصیت یعنی ثبات رفتاری و خلقی وجود ندارد.
_معمولا خود این افراد به اختلال خود آگاهی کافی ندارند ولی دیگرانی که با آنها زندگی میکنند،متوجه آن هستند ولی خود فرد مشکلدار آنرا نمیپذیرد.
_اختلال شخصیت انواع زیادی دارد، مثل اختلال شخصیت مرزی،خودشیفته،پارانویید،ضد اجتماعی..
بعد از چند دهه، درمانگران آرام آرام متوجه شدند که بسیاری از افراد نه از نشانه­ های مجزا بلکه از نشانه هایی که به طور گسترده زندگی آنها را دربر گرفته در رنج هستند و بر این مبنی آنها تمایز بین نشانه های روانرنجوری و منش روانرنجور که امروزه اختلال شخصیت نام گرفته را آغاز کردند.
اختلال شخصیت نوعی اختلال روانشناختی است که در آن فرد الگویی بلند مدت، سفت و سخت و ناسالم از تفکر و رفتار دارد. اختلال شخصیت در درک و ارتباط با موقعیت ها و افراد مشکل ساز است. این باعث مشکلات و محدودیت های قابل توجهی در روابط، فعالیت های اجتماعی، کار و تحصیل می شود. در اغلب موارد، فرد ممکن است متوجه اختلال شخصیت خود نشود. زیرا تفکر و رفتار او برای خودش طبیعی به نظر می رسد. اما ممکن است دیگران را به خاطر چالش های پیش روی خود سرزنش کند.
این اختلال منجر به رفتارهایی می شود که از انتظارات فرهنگ فاصله دارد و مشکلاتی که ایجاد می کند در طی زمان می توانند ماندگار باشند. اختلالات شخصیتی معمولاً در سالهای نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود. بنابراین زمان مشاوره اختلال شخصیت و مراجعه به یکی از  یا سایر شهرها بهتر است.
مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت
انواع مختلفی از اختلالات شخصیتی وجود دارد که البته برخی از آنها ممکن است زندگی اطرافیان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بر مبنای منابع علمی، یک اختلال شخصیت زمانی معمولا مشکلات جدی در روابط به همراه دارد. یک یا چند صفت نابهنجار در فرد مبتلا وجود دارد که زندگی را معمولا دشووار می سازد. این ویژگی ها باید در روان درمانی و نیز مشاوره خانواده مورد تحلیل و درمان قرار بگیرند. افراد دارای اختلال شخصیت می توانند با هنجارهای فرهنگی و محیطی همخوان شوند و زندگی با حداقل تنشی را داشته باشند.
تشخیص اختلال شخصیت
تشخیص یک اختلال شخصیت توسط یک روانشناس صورت می گیرد که به الگوهای بلند مدت عملکرد و علائم استناد می کند. شناسایی آن معمولاً در افراد ۱۸ سال به بالا انجام می شود. افراد زیر ۱۸ سال به دلیل اینکه شخصیت آنها هنوز در حال شکل گیری است تشخیص اختلالات شخصیتی را دریافت نمی کنند. برخی از افراد دارای اختلالات شخصیت ممکن است مشکلات خود احساس نکنند. همچنین ممکن است در یک فرد بیش از یک اختلال شخصیت تشخیص گذاری شود. شیوع اختلالات شخصیت گزارش شده کم نیست. تقریبا حدود ۹ درصد از افراد بزرگسال حداقل مبتلا به یک اختلال شخصیت هستند. طیف گسترده ای از افراد با وجود داشتن شخصیت ها و همچنین تجربیات شخصی متفاوت ممکن است یک تشخیص واحد دریافت کنند. تجربه شما از زندگی با یک اختلال شخصیت برای شما منحصر به خودتان می باشد.
علائم هر اختلال شخصیت متفاوت است و می توانند خفیف یا شدید باشند. برای افراد مبتلا به اختلالات شخصیت درک این مسئله که مشکل دارند سخت است. برای آنها، افکارشان عادی است و غالباً دیگران را مقصر مشکلات خود می دانند. آنها ممکن است سعی کنند به دلیل مشکلاتی که در روابط و کار دارند، از روانشناس درخواست کمک کنند. درمان معمولاً شامل رواندرمانی و بعضی اوقات دارو است. نکته مهمی که باید بخاطر سپرد این است که زندگی با احساسات و رفتارهای مرتبط با اختلالات شخصیت دشوار است. با این حال، شما نیازمند این هستید که تشخیص خود را درک کنید، و فارغ از برچسب تشخیصی لیاقت درک و پشتیبانی را دارید. برای شروع درمان چنانچه مشکلاتی از قبیل رفت و آمد و جود دارد.
دکتر جعفر دارابی

کلمات کلیدی=اختلال شخصیت چیست،درمان اختلال شخصیت،درمان اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،بهترین دکتر درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،روانشناس خوب درمان اختلال شخصیت در تهران،اختلال شخصیت چیست،درمان اختلال شخصیت،درمان اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،بهترین دکتر درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،روانشناس خوب درمان اختلال شخصیت در تهران،کلمات کلیدی=اختلال شخصیت چیست،درمان اختلال شخصیت،درمان اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،بهترین دکتر درمان اختلال شخصیت مرزی در تهران،روانشناس خوب درمان اختلال شخصیت در تهران،تست اختلال شخصیت،شخصیت مودی یعنی چه،اختلال شخصیت مرزی یعنی چه.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *