به کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر دارابی خوش آمدید

اختلال فوبیا از شایعترین اختلالات روانی در جهان و ایران

بیماری فوبیا ،علل و درمان

بیماری فوبیا یعنی ترسهای مرضی که در عرف جامعه ترسناک نیست.برای مثال فردی از عنکبوت میترسد،فردی ترس از پرندگان دارد،بیماری ترس از دیدن خون دارد(فوبیای خون) ،  ترسهای دیگری مثل ترس از آسانسور،ترس از تونل،ترس از رانندگی،ترس از پرواز، ترس از ارتفاع،ترس از حیوانات (مثل ترس از گربه و ترس از سگ) از ترسهای شایع در بین مردم در همه جهان است و از جمله ایران.

شایعترین اختلال فوبیا چیست؟

در خصوص اینکه شایعترین اختلال فوبیا در ایران چیست اطلاعات پژوهشی دقیقی در دست نیست،ولی به نظر میرسد که ترس از  ارتفاع،ترس از پرواز، ترس از سگ یا کینوفوبیا،آستروفوبیا یا ترس از رعد و برق، ترس از تزریق(تریپانوفوبیا) و فوبیای اجتماعی در ایران از شایعترین انواع فوبیا است.

علت اختلالات فوبیا چیست؟

در خصوص علت فوبیا دلایل زیادی ذکر شده است.به نظر اینجانب اصلی ترین دلیل بیماریهای فوبیا یا ترسهای مرضی،شرطی سازی است.بر اساس تئوری شرطی سازی وقتی دو محرک در کنار هم تکرار شود،یکی دیگری را تداعی خواهد کرد ، حتی اگر آن محرک  دیگری، حاضر نباشد.مثلا اگر صدای زنگ و غذا بارها با هم بیایند،بعدها صدای زنگ غذا را تداعی میکند و موجب ترشح بزاق و حتی اسید معده میشود.

  فوبیا هم اینگونه است.برای مثال مادری وقتی سگی را میبیند،دچار ترس شده و جیغ میزند،فرزند خردسالش با دیدن این صحنه دچار فوبیای سگ میشود،هم از بعد شناختی و فکری که سگ را موجود ترسناکی میبیند، و هم به لحاظ رفتاری که دچار ترس میشود.

علت دیگر فوبیا عوامل ارث و ژنتیک است.برخی افراد آمادگی بیشتری برای ابتلا به فوبیا دارند.مشاهدات خانوادگی در این اختلالات این مورد را تایید میکند.

 عامل دیگر در اختلال فوبیا یادگیری مشاهده ای است.یعنی اگر ما بیماری را ببینیم که داِئم از چیزی میترسد،دچار ترس از همان چیزی میشویم که آن فرد میترسد(هم فکر در ما ایجاد میشود که آن مورد ترسناک است و هم شرطی میشویم).

 عامل دیگر تجربه خود فرد است.برای مثال اگر ما تجربه خاصی داشته باشیم مثلا یک بار از ارتفاع پرت شده باشیم،دچار ترس از ارتفاع میشویم.در واقع این همان عامل شرطی سازی از نوع کلاسیک  است.

 عامل آخر دیگر سن و جنس است. طبق مشاهدات،کودکان و زنان بیشتر دچار فوبیا یا ترسهای مرضی میشوند.کودکان خصوصا در سنین زیر 7 سال آمادگی بیشتری برای اختلالات فوبیا دارند.زنان هم به دلیل زمینه ترس بیشتر(هم عامل فرهنگی و هم عامل بیولوژیک) مستعد ابتلا به بیماریهای فوبیا هیتند.

درمان اختلال فوبیا چگونه است؟

درمان اختلال فوبیا شامل رواندرمانی بیشتر نوع رفتاردرمانی است.در رفتار درمانی به هدف شرطی سازی مجدد یا شرطی زدایی در مان صورت میگیرد،مثل حساسیت زدایی نظامدار.

انواع روشهای درمانی به شرح زیر است.

 دارودرمانی اختلالات فوبیا

در دارودرمانی که توسط روانپزشک انجام میشود،معمولا از داروهای آرامبخش استفاده میشود.مثل دیازپام ، اکسازپام و داروی کلردیازپوکساید.

هیپنوتیزم درمانی اختلالات فوبیا

در هیپنوتیزم بیمار در شرایط خلسه مناسب باید قرار گیرد و سپس درمانهای دیگر مثل حساسیت زدایی نظامدار مورد استفاده قرار می گیرد.خود هیپنوتیزم به تنهایی موثر نیست.باید در هیپنوتیزم درمانهای رفتاری صورت گیرد.

در حالت خلسه به دلیل انعطاف پذیری بیشتر از نظر ذهنی،درمانها با سرعت بیشتری به انجام میرسد.

درمان فوبیا با روشهای شناخت درمانی

برای درمان به شیوه شناختی یا شناختی رفتاری،بیمار متوجه میشود که ترسهای او منطقی یا عقلانی نیست.برای مثال بیماری که ترس از پرواز دارد،با این سوال چالشی روبرو میشود که چند درصد احتمال دارد که این هواپیما سقوط کند؟

بیمار میگوید خیلی کم،مثلا یک در صد میلیونیوم. گفته میشود خوب،حالا شما برای این احتمال خیلی کم اینقدر میترسی؟

در اینجا بیمار متوجه میشود که ترسهای او اغراق آمیز بوده و نباید آنرا جدی بگیرد.تمرینهای مختلف در مایلدفولنس به همین هدف صورت میگیرد.

کلینیک روانشناسی دکتر دارابی

کلمات کلیدی=درمان فوبیا در تهران،درمان فوبیای سگ در تهران،درمان ترس از پرواز در تهران،بهترین دکتر درمان فوبیا در غرب تهران،دکتر روانشناس خوب در درمان فوبیا،بهترین دکتر درمان فوبیای گربه در تهران،دکتر روانکاو خوب در درمان فوبیا،دکتر روانشناس برای درمان فوبیای پرنده گان در تهران،درمان فوبیای پرواز در تهران،کلینیک هیپنوتیزم برای درمان فوبیا.درمان فوبیا در تهران،درمان فوبیای سگ در تهران،درمان ترس از پرواز در تهران،بهترین دکتر درمان فوبیا در غرب تهران،دکتر روانشناس خوب در درمان فوبیا،بهترین دکتر درمان فوبیای گربه در تهران،دکتر روانکاو خوب در درمان فوبیا،دکتر روانشناس برای درمان فوبیای پرنده گان در تهران،درمان فوبیای پرواز در تهران،کلینیک هیپنوتیزم برای درمان فوبیا.درمان فوبیا در تهران،درمان فوبیای سگ در تهران،درمان ترس از پرواز در تهران،بهترین دکتر درمان فوبیا در غرب تهران،دکتر روانشناس خوب در درمان فوبیا،بهترین دکتر درمان فوبیای گربه در تهران،دکتر روانکاو خوب در درمان فوبیا،دکتر روانشناس برای درمان فوبیای پرنده گان در تهران،درمان فوبیای پرواز در تهران،کلینیک هیپ.نوتیزم

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *