به کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر دارابی خوش آمدید

هیپنوتیزم درمانی اختلالات سایکوسوماتیک_دکتر دارابی_دکترای تخصصی در روانشناس.

هیپنوتیزم درمانی اختلالات جسمی از نوع روانی(سایکوسوموماتیک) با هیپنوتیزم

بیماریهای سایکوسوماتیک یا روان تنی بیشتر به بیماریهای جسمانی اطلاق میشود که ریشه روانی یا اعصاب دارند.البته بیماریهای روانی که ریشه جسمانی دارند را میتواند شامل گردد ولی به آن نام مطرح نیست.

یکی از ویزگیهای بدن انسان این است که شدیدا از روان متاثر میگردد.تک تک خصوصیات روانی و شخصیتی انسان،روی بدن تاثیر میگذارد.تحقیقات روانشناسان نشان میدهد که نوع خصوصیات روانی و شخصیتی به نوع خاصی از بیماری بدن مربوط میشود.برای مثال،افراد جاه طلب بیشتر زخم روده میگیرند،افرادحساس و زودرنج بیشتر به زخم معده دچار میشوند،افراد حریص و تیپ آ (A) به بیماریهای قلبی دچار میشوند(برای اطلاعات بیشتر بیشتر به کتاب آسیب شناسی روانی، نوشته دکتر سعید شاملو مراجعه کنید).

در واقع اختلالات روان‌تنی در گروه اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرند. اما تفاوت سایکوسوماتیک با سایر اختلالات اضطرابی در این است که در چنین حالتی استرس‌ها و فشارهای روانی خود را به  شکل  دردهای جسمانی و فیزیکی بروز می‌دهند. با توجه به ماهیت اضطراب، افراد معمولا در بازه سنی بین ۱۸ تا ۴۰ سالگی به اختلال سایکوسوماتیک یا روان تنی دچار می‌شوند.

بیماریهای سایکوسوماتیک  بیماریهایی مثل زخم معده،زخم روده،انواع بیماریهای پوستی،بیماریهای قلبی ،سرطان،ام اس و بسیاری از بیماریهای جسمانی دیگر را شامل میشود.البته همه این بیماریها لزوما سایکوسوتیک نیستند.با مصاحبه و تستهای روانشناختی اگر میزان اضطراب و سایر اختلالات روانی در این افراد بالا باشد،احتمال سایکوسوماتیک بودن این بیماریها خواهد بود.

هیپنوتیزم درمانی برای اختلالات سایکوسوماتیک

 برای درمان بیماریهای روان تنی علاوه بر رواندرمانی هیپنوتیزم درمانی نیز لازم است.

 در هیپنوتیزم درمانی بیمار باید در شرایط خلسه ای مناسبی قرار بگیرد.اگر عمق خلسه پایین باشد درمان به خوبی انجام نخواهد شد.منطق درمانهای هیپنوتیزم این است که هر اندازه عمق خلسه بیشتر و عمیقتر باشد،سوژه یا بیمار بهتر درمان میشود و اثر گذاری درمانی هم بیشتر خواهد بود.

 در ابتدا باید با اجرای تستهای دقیق روانشناختی نوع مشکلات شخصیتی و روانی مشخص شود.بعد از این پروتوکل درمانی بر اساس رواندرمانی و هیپنوتراپی مدون میشود.

 سوژه های هیپنوز ناپذیر معمولا در درمان مقاوم هستند و نتیجه لازم را نمی گیرند.لذا پروتوکلهای درمانی خاصی را نیاز دارند.

درمان این بیماران معمئلا امر ساده ای نیست.در درجه اول درمانهای درمان این بیماران معمولا امر ساده ای نیست.در درجه اول درمانهای  جسمانی باید انجام شود.درمانهای جسمی مربوط به پزشک مربوطه است.مثلا اگر بیمار دچار زخم معده است باید درمان زخم معده را با نظر پزشک گوارش انجام دهد و درمانهای روانی را زیر نظر رواندرمانگر و هیپنوتراپیست خود انجامش دهد.

هیپنوتراپیست با تجربه و آگاه همه این مراحل را با تمرکز و بر اساس یک پروتوکول درمانی خوب به پیش میبرد.

رواندرمانی

در کنار هیپنوتیزم ،رواندرمانی این بیماران هم باید انجام شود.در رواندرمانی عوامل ایجاد اضطراب در این بیماران باید بررسی گردد.مهمترین عامل بیماریهای سایکوسوماتیک اضطراب است.شدت اضطراب و استرس در این بیماران بالاست.

هیپنوتیزم در کنار رواندرمانی شدت اضطراب و استرس را در این بیماران به حداقل میرساند.

تیپ شناسی و بیماریهای سایکوسوماتیک

همانطور که در مقدمه اشاره شده است،بیماران سایکوسوماتیک از تیپهای شخصیتی خاصی برخوردار هستند.برای مثال مبتلایان به زخم معده حساس و زودرنج هستند و مبتلایان به زخم روده جاه طلب و تیپ A هستند.باید آخرین پژوهشهای انجام شده در این زمینه ها با دقت مطالعه شود و در روند رواندرمانی استفاده گردد.

بعد از کسب اطلاعات کافی از بیمار در زمینه های تیپهای شخصیتی،میتوان به روش درمانهای شناختی و بینش مدار در کنار هیپنوتیزم درمانی درمان را شروع کرد.

معمولا بیماران جلسات اول را با شک و تردید شروع میکنند.برای این هدف و کاهش شک و تردید بیماران،باید توضیحات کافی در خصوص رواندرمانی و هیپنوتیزم درمانی اراِئه کرد تا بیمار از شک و تردید خلاصی یابد و با امید ،به درمان ادامه دهد.در غیر این صورت نیمه کاره درمان را قطع خواهد کرد.

در هیپنوتیزم درمانی چه اتفاقی میفتد؟

همانگونه که در مقالات قبلی اشاره شده است،هیپنوتیزم یک آرامش عمیق در عین هشیاری و بیداری است.در حالت هیپنوز یا ترنس(خلسه)شما کاملا بیدار و هشیار هستید و به تمام محرکات بیرونی احاطه دارید، ولی در یک خلسه مناسب به سر میبرید.

در این شرایط ذهن شما در اوج انعطاف پذیری قرار دارد و حتی بدن هم در حالت تلقین قرار میگیرد.مرحله بی حسی که در آن جراحی صورت میگیرد و یا مرحله کاتالپسی که بدن در حالت انجمار قرار میگیرد،شاهد و گواه این موضوع است.

لذا از این اصول برای درمان این بیماران استفاده میشود.یعنی اصل تغییرپذیری بالا در حالت خلسه یا هیپنوز.هر اندازه میزان تلقین پذیری بالاتر باشد طبعا درمان هم بهتر پیش خواهد رفت.

برخی از بیماران به هیچ عنوان وارد خلسه نمیشوند. یعنی استعداد هیپنوز پذیری را ندارند.استعداد بیماران متفاوت است و در جلسه اول میزان هیپنوز پذیری این افراد باید شناسایی شود..

بیماران سایکوسوماتیک با توجه به نوع بیماری و شدت بیماری باید دسته بندی شوند.بیماران گوارشی،بیماران فلبی،بیماران پوستی و بیماران خودایمنی مثل ام اس و سرطان درمانها و تلقینات خاص خود را نیاز دارند و همکاران میتوانند برای اطلاعات بیشتر به کتابهای تخصصی تر مراجعه نمایند.

دکتر جعفر دارابی

(رواشناس و استاد دانشگاه)

کلمات کلیدی= هیپنوتیزم درمانی اختلالات سایکوسوماتیک،رواندرمانی اختلالات سایکوسوماتیک،اختلال روان تنی،هیپنوتیزم در تهران،بهترین هیپنوتیزم ایران،بهترین متخصص هیپنوتیزم در تهران،بهترین دکتر هیپنوتیزم در تهران،نوتیزم با تجرب.هیهترین متخصص هیپنوتیزم ایران،هیپنوتیزمکار با تجربه در تهران،بهترین متخصص هیپنوتیزم در ایران،دکتر هیپنوتیزم خوب در آریاشهر،متخصص هیپنوتیزم غرب تهران،بهترین فوق تخصص هیپنوتیزم ایران.هیپنوتیزم درمانی اختلالات سایکوسوماتیک،رواندرمانی اختلالات سایکوسوماتیک،اختلال روان تنی،هیپنوتیزم در تهران،بهترین هیپنوتیزم ایران،بهترین متخصص هیپنوتیزم در تهران،بهترین دکتر هیپنوتیزم در تهران،نوتیزم با تجرب.هیهترین متخصص هیپنوتیزم ایران،هیپنوتیزمکار با تجربه در تهران،بهترین متخصص هیپنوتیزم در ایران.شماره مطب دکتر دارابی،مطب دکتر دارابی،تلفن مطب دکتر دارابی روانشناس،آدرس مطب دکتر دارابی.بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در تهران،بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در غرب تهران.بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در شمال تهران.بهترین متخصص هیپنوتیزم در بلوار مرزداراران ،بهترین متخصص هیپنوتیزم در منطقه دو تهران،بهترین متخصص هیپنوتیزم در شهرک غرب،بهترین متخصص هیپنوتیزم در سعادت آباد،بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در شهرک غرب تهران.بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در سعادت آباد تهران.بهترین دکتر متخصص هیپنوتیزم در پاسداران تهران.دکتر هیپنوتیزم غرب تهران.بهترین دکتر هیپنوتیزم غرب تهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *