به کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر دارابی خوش آمدید

درمان اختلال شخصیت مرزی

درمان اختلال شخصیت مرزی یا بردرلاین

سایت دکتر جعفر دارابی

(تهران_44030719)

یکی از اختلالات شایع شخصیت در ایران اختلال شخصیت مرزی یا اختلال شخصیت بردرلاین( borderline)است.این اختلال در هر دو جنس یکسان بروز میکند ولی انگار در خانمها شیوع بیشتری دارد.

مهمترین ویژگیهای “اختلال شخصیت مرزی” عبارتند از:

  -حساسیت زیاد به جداشدن از افراد مهم یا از دست دادن آنها چه واقعی و چه خیالی.

 -اقدامهای مکرر به خودزنی و یا خودکشی.

  -احساس پوچی و سردرگمی شدید یا همان اختلال در هویت. 

 -زود وابسته شدن به دیگران خصوصا جنس مخالف.

 -منطقی نبودن و تصمیمات فوری و غیر عاقلانه.

 -بی ثباتی شدید در همه ابعاد زندگی خصوصا بی ثباتی عاطفی.

 -احساس رهاشدگی و ترس از جدایی که او را رها نمیکند.

 -تجربه مسخ شخصیت یا تجربه غیر عادی بودن.

 -افسردگی و مودی بودن(نوسان خلق).

 -خشم لجام گسیخته خصوصا بعد از رهاشدن و از دست دادن جنس مخالف.

 علت اختلال شخصیت مرزی

 -علت اصلی این اختلال در درجه اول وجود رگه های بیماری روانی در ژن این افراد است.یعنی علت ارث و ژنتیک.در اکثر این افراد تجربه بیماری روانی مثل اسکیزوفرنیا و یا اختلال دوقطبی و یا اختلال دوقطبی وجود دارد.

 -علت دیگر وجود تجارب ناخوشایند در کودکی این افراد است.مثل طلاق والدین،برخورد بد با کودک و یا عدم توجه به نیازهای عاطفی کودک.

 درمان اختلال شخصیت مرزی

با توجه به شدت این اختلال و با توجه به علل اختلال مرزی پروتوکل درمانی وضع میشود.اگر زمینه های ارثی در بیمار وجود داشته باشد(بر اساس مصاحبه بالینی) و شدت بیماری بالا باشد درمان عمدتا دارویی و ارجاع به روانپزشک است.اما اگر علت اکتسابی و تجارب سخت کودکی باشد،درمان عمدتا متمرکز بر رواندرمانی و شفای کودک درون است(بر اساس تجربه بالای 20 ساله اینجانب)

رواندرمانی این بیماران عمدتا تاکید روی کودک درون و طرحواره درمانی است.طرحواره های اصلی این بیماران معمولا در حوزه دلبستگی نا ایمن دور میزند.مثل طرحواره رها شدگی و طرحواره محرومیت عاطفی.سبک دلبستگی نا ایمن در این افراد بالاست.

“اگر منطقی بودن تا حدی در این افراد محفوظ باشد به رواندرمانی پاسخ میدهند و در غیر اینصورت به هیچ عنوان پاسخ نمیدهند یعنی نتیجه نمیگیرند و فقط باید تحت دارودرمانی باشند”

 نمونه ای از غیر منطقی بودن این افراد

برای نمونه بیماری که عاشق دختر یا پسری میشود و آن دختر یا پسر به دلایل منطقی رابطه را کات میکند.در این حالت بیمار به هم میریزد و اصرار میکند که فرد مربوطه باید برگردد و تهدید به خودزنی و خودکشی میکند و یا رفتارهای نادرست دیگر مثل مراجعه به محل سکونت یا محل کار برای بازگرداندن فرد مقابل انجام میدهد..

  “و از اینگونه مثالها”

اینگونه افراد منطق رواندرمانی را درک نمیکنند و طبعا پاسخی نمیدهند.هدف رواندرمانی  تقویت منطق و عقلانیت است و اگر فرد هوش و عقلانیت حداقلی را نداشته باشد که مورد تقویت قرار گیرد نمی توان کار چندانی را صورت داد.

 -دکتر جعفر دارابی(روانشناس بالینی و استاد دانشگاه)

 کلمات کلیدی=اختلال شخصیت بردرلاین،اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین روانشناس درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین دکتر درمان اختلال مرزی در تهران،بهترین دکتر درمان اختلال مرزی در غرب تهران.اختلال شخصیت بردرلاین،اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین روانشناس درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین دکتر درمان اختلال مرزی در تهران،بهترین دکتر درمان اختلال مرزی در غرب تهران.اختلال شخصیت بردرلاین،اختلال شخصیت مرزی،درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین روانشناس درمان اختلال شخصیت مرزی،بهترین دکتر درمان اختلال مرزی در تهران،بهترین دکتر درماندرمان اختلال شخصیت مرزی،اختلال شخصیت مرزی،بهترین دکتر برای درمان شخصیتی،درمان بردرلاین،درمان اختلال مرزی در تهران،شخصیت مرزی،درمان افراد مرزی در تهران،درمان شخصیت بردرلاین در تهران. اختلال مرزی در غرب تهران.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *