به کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر دارابی خوش آمدید

اضطراب چیست؟درمان اضطراب

اضطراب ، انواع اضطراب و درمان آن

کلینیک رواندرمانی دکتر دارابی

تلفن رزرو نوبت_تهران_44030719(عصرها)

 اضطراب شایعترین بیماری روانی در ایران و جهان است.در مفهوم روانکاوانه،اضطراب یعنی ترس مبهم.زمانی که شما بی دلیل نگران هستید ولی علت آنرا نمیدانید.اضطراب انواع گوناگونی دارد که اهم آن به شرح زیر است.

اضطراب شناور یا تعمیم یافته

 شایعترین نوع اضطراب ،اضطراب تعمیم یافته است(generalized anxiety).در این نوع اضطراب بیمار نگران است و دلشوره دارد و این نگرانی به هر چیزی سرایت میکند.برای مثال بیمار مضطرب میخواهد به مسافرت برود میترسد اتفاقی بیفتد،فرزندش به مدرسه میرود،میترسد برایش اتفاقی بیفتد،امتحان دارد،میترسد مردود شود و هزاران مورد مشابه.به این دلیل به این نوع اضطراب تعمیم یافته و شناور گفته شده است.یعنی شناور است و به کاری و فکری جاری میشود.

اضطراب رهاشدگی یا اضطراب جدایی 

  نوع دیگر اضطراب ،اضطراب جدایی و اضطراب رها شدگی است.در این نوع  اضطراب بیمار اضطراب این را دارد که مبادا دیگران ترکش کنند یا مبادا افراد مهم زندگی خود را در اثر مرگ یا در رابطه عاطفی از دست بدهد.افراد دارای اختلال شخصیت مرزی این نوع اضطراب را زیاد دارند.

اضطراب اخلاقی

 در اضطراب اخلاقی فرد از فشار وجدان و معیارهای اخلاقی مورد تنبیه قرار میگیرد.زمانی این نوع اضطراب خود را نشان میدهد که فرد کار غیر اخلاقی کند(دزدی،کلاهبرداری،خیانت،رابطه جن سی نا مشروع و مانند آن).البته به این شرط که وجدانی داشته باشد.افراد سایکوپات یا خلافکار حرفه ای،وجدان یا فرامن ندارند یا بسیار کم از آن برخوردارند.

 اضطراب نروتیک

اضطراب نروتیک بدترین نوع اضطراب است.در اضطراب نروتیک که فروید آنرا مطرح کرده بود،فرد نگران از دست رفتن آبرو است.یعنی زمانی بروز میکند که فرد در حال انجام کار خلاف است و میترسد که دیگران متوجه شوند.این اضطراب بیشتر به ایگو مربوط است نه سوپر ایگو(اکثر روانشناسان متاسفانه اینرا نمیدانند).

 اضطراب کمالگرایی

در اضطراب کمالگرایانه که در بیماران وسواسی و در اختلال شخصیت وسواسی دیده میشود،فرد از اینکه کارهایش کامل نباشد و یا مبادا کارهای خود را به خوبی انجام ندهد، دچار اضطراب میشود.افراد کمالگرا نمیتوانند ریلاکس بودن واقعی را خوب تجربه کنند.

اضطراب امتحان

 در اضطراب امتحان(exam anxiety) فرد نگران است که مبادا در امتحان پیش رو نتواند نمره مورد نظر خود را به دست آورد و یا نتواند درس مربوطه را پاس کند.فوبیای کنکور نمونه بارز ترس از امتحان یا اضطراب امتحان است.

درمان اضطراب

  هر یک از اضطرابهای فوق الذکر درمانهای خاص خود را دارند که شرحش طولانی و تخصصی ست.

 به اعتقاد اینجانب،اصلیترین  و موثرترین درمان اضطراب، رواندرمانی شناختی در کنار هیپنوتیزم است.در رواندرمانی شناختی شما با مکانیزم اضطراب آگاه میشوید.آگاهی از این مکانیزم،خود موجب کاهش اضطراب میشود(جادوی آگاهی).

 در هیپنوتیزم شما در اوج آرامش قرار میگیرید و با تصویر سازی قوی،میزان آرامش به حداکثر میرسد و عوامل اضطراب شناسایی و درمان میشوند.درمان با هیپنوتیزم در کنار رواندرمانی،انواع اضطراب را به راحتی از ذهنتان حذف میکند.

دکتر جعفر دارابی

 کلمات کلیدی=اضطراب،درمان اضطراب،اضطراب جدایی،اضطراب رهاشدگی،درمان اضطراب،بهترین دکتر برای درمان اضضطراب،درمان اضطراب در تهران،درمان اضطراب با هیپنوتیزم،درمان اضطراب غرب تهران،بهترین درمان اضطراب.اضطراب،درمان اضطراب،اضطراب جدایی،اضطراب رهاشدگی،درمان اضطراب،بهترین دکتر برای درمان اضضطراب،درمان اضطراب در تهران،درمان اضطراب با هیپنوتیزم،درمان اضطراب غرب تهران،بهترین درمان اضطراب.اضطراب،درمان اضطراب،اضطراب جدایی،اضطراب رهاشدگی،درمان اضطراب،بهترین دکتر برای درمان اضضطراب،درمان اضطراب در تهران،درمان اضطراب با هیپنوتیزم،درمان اضطراب غرب تهران،بهترین درمان اضطراب.اضطراب،درمان اضطراب،اضطراب جدایی،اضطراب رهاشدگی،درمان اضطراب،بهترین دکتر برای درمان اضضطراب،درمان اضطراب در تهران،درمان اضطراب با هیپنوتیزم،درمان اضطراب غرب تهران،بهترین درمان اضطراب.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *